Kwaliteitsstatuut ggz

Kwaliteitsstatuut ggz – Vrijgevestigden – Versie 4.0
Dit kwaliteitsstatuut is een wettelijke verplichting om inzicht te geven in kwaliteit van de psychologische hulp. 

I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
- Naam instelling: Psy-Image
- Praktijkadres(sen): Dorpsstraat 56 3433 CM Nieuwegein
- Telefoonnummer: 06-20058604
- E-mail: via contactformulier website
- Inschrijving KvK: 30256333
- Website: www.psy-image.nl
- BIG-registratie: 99033722925
- Eventuele overige kwalificaties: gepromoveerd
- Basisopleiding: gz-psycholoog
- AGB-code praktijk: 94-056717
- AGB-code persoonlijk: 94-004587 

1b. Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt: 
- Naam: Mw. K.I. de Groot
- Telefoonnummer: 06-20058604

2. Biedt zorg aan in:
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.

2.A Biedt zorg aan in: 
De generalistische basis-ggz

2.B Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en coördinerende rol als volgt in: 
De behandelaar vervult zowel de indicerende als coördinerende rol. Om de kwaliteit van zorg te bewaken wordt  rekening gehouden met de voorwaarden hiervoor. Er is er regelmatig overleg via intervisie, het lerend netwerk en andere samenwerkingsverbanden. Indien nodig wordt er overlegd met andere professionals zoals een klinisch psycholoog of psychotherapeut via de bestaande samenwerkingsverbanden. 

3. Beschrijving Aandachtsgebieden/zorgaanbod:
Patiënten kunnen met de volgende problematiek terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3.A Aandachtsgebieden: angstklachten, depressieve klachten, trauma of posttraumatische stressklachten, somatoforme klachten, vermoeidheid, onbegrepen pijnklachten, problemen met opkomen voor jezelf of je zelfbeeld, ontwikkelingsproblemen, problemen rond autisme, adhd of persoonlijkheidsproblemen.  

Je kunt bij mij ook terecht met allerlei problemen of vragen op gebied van stress, emotionele
verwerking, complexe rouw, slaapproblemen, terugkerende problemen op het werk,
relatieproblemen, of persoonlijke groei en ontwikkeling.
Ik maak daarbij gebruik van verschillende therapie-methoden waaronder cognitieve therapie,

Ik maak daarbij gebruik van verschillende therapie-methoden waaronder cognitieve therapie,
gedragstherapie, interpersoonlijke psychotherapie (IPT), schematherapie, ACT en EMDR. De
zelfbeeldtest is een belangrijk onderdeel bij therapie. Ook maak ik gebruik van e-health en online-sessies.

3.B Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
• Angststoornissen
• Depressieve stemmingsstoornissen
• Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
• Persoonlijkheidsstoornissen
• Restgroep (Slaap-waakstoornissen; Seksuele disfuncties; Disruptieve impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen;  Overige psychische stoornissen)
• Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
• Trauma en stress gerelateerde stoornissen
• Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn

4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: Mw. de K.I. de Groot
BIG-nummer: 99033722925

5. Beschrijving Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder 
Huisartsenpraktijk(en)
Collega psychologen en –psychotherapeuten
GGZ-instellingen

5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk samen met: 
De huisartsen en medebehandelaars van mijn cliënten. Mijn cliënten komen uit verschillende regio’s. Ik heb daarom contact met diverse zorgverleners en organisaties, maar het meest frequent met:
Huisartsen, collega-psychologen, POH GGZ uit de regio Utrecht.

5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft. 
Overleg over diagnose, tussentijdsoverleg, consultatie, intervisie, doorverwijzing naar de specialistische ggz, terugkoppeling over verloop en afsluiting van de behandeling, medicatie, aanvraag extra diagnostisch onderzoek. 

5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst): mijzelf, bij de crisis wordt verwezen naar de dienstdoende huisartsen van weekendhuisartsenpost.

5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH? 
Nee, omdat crisis te weinig voorkomt om vaste afspraken te maken

5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vier zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
S. Janssen - BIG registratie gezondheidszorgpsycholoog: 99923485925
J. Teerds - BIG registratie gezondheidszorgpsycholoog/klinisch psycholoog: 19911108325 en BIG registratie psychotherapeut: 39911108316
G. van der Baaren – BIG registratie psychotherapeut: 39919711216
T. Gard - BIG registratie gezondheidszorgpsycholoog: 69931008025

5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren: 
Ongeveer Zes keer per jaar collegiaal overleg in een vaste groep van vijf zelfstandige behandelaars waarbij ingegaan wordt op casuïstiek, thema’s rond behandeling en interventies en overige zaken. Hierin staat centraal het communiceren en optimaliseren van de geboden zorg in de verschillende praktijken met betrekking tot zowel organisatie, professionele ontwikkeling, regelgeving en therapiemogelijkheden. 

6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg:
Ik heb contracten met zorgverzekeraars die op de kostenpagina van mijn website worden genoemd. 
https://www.psy-image.nl/kosten.php

7. Behandeltarieven
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website en in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website en in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk

De behandeltarieven en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te vinden:
https://www.psy-image.nl/kosten.php

8. Kwaliteitswaarborg
- Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie,
specialisme of branche/beroepsvereniging: 
- Intervisie
- Bij- en nascholing
- De beroepscode van mijn beroepsgroep
- Lezen van vakbladen en vakliteratuur

Link naar website over bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van mijn beroepsgroep:
https://nip.nl/beroepskwaliteit/beroepscode/

9. Klachten en geschillen regeling

Mijn cliënten kunnen met klachten over mij of mijn behandeling als volgt terecht. Indien u klachten heeft, dan kunt u dit direct bespreken. Indien dat niet kan of we komen er samen niet uit, dan kunnen de cliënten terecht bij: 
Het NIP, Postbus 2085, 3500 GB Utrecht, tel 030- 820 15 00 of bij het BIG-register (Landelijk Register van Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg; Postbus 16114, 2500 BC Den Haag. 
Klachtprocedure via het NIP: https://nip.nl/clienteninformatie/klachten/
U kunt ook terecht bij de Klachten en geschillenregeling 3PNL, Postbus 8003, 3503 RA Utrecht. Ook kunt u terecht bij Het NIP College van Toezicht/NIP, Postbus 2085, 3500 GB Utrecht. 
Link naar website:  https://p3nl.nl/klachtenregeling/clienten

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij:
GZ-psycholoog Mw. Z.M.J. Franssen, (BIG 59050878325), Mendelssohnstraat 2, 3533 XH Utrecht

10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten: ja

II. Het zorgproces - het traject dat de cliënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via https://www.psy-image.nl/contact.php en kunnen deze telefonisch opvragen.

12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt): 
Cliënten kunnen zich aanmelden via het contactformulier op https://www.psy-image.nl/contact.php of telefonisch. Je kunt je direct aanmelden voor begeleiding. Vermeld je naam en telefoonnummer dan wordt je gebeld of gemaild voor een afspraak. Een intake duurt ca. een uur. Daarbij kun je verder toelichten welke problemen je hebt en kunnen we kijken wat ik voor je kan betekenen. Ook wordt gevraagd om enkele vragenlijsten in te vullen tijdens de intake. Aan het eind van het gesprek worden er samen verdere afspraken gemaakt over de psychologische begeleiding. Op basis van het eerste gesprek en de vragenlijsten wordt een intakeverslag en behandelvoorstel gemaakt die in het tweede gesprek besproken worden. In het tweede gesprek wordt ook de zorgvraagzwaartetypering besproken.

12b. Ik verwijs de cliënt door naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer – indien mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt. Ja 

13. Behandeling en begeleiding 
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt): ja

13.b Bij langer durende behandeling en begeleiding (> 12 weken) is de regiebehandelaar verantwoordelijk voor een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft: ja

13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en – indien van toepassing en met toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt. 
Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld. Met de cliënt wordt de voortgang besproken na 5, 8 en 12 sessies, verder in overleg met de cliënt, en aan het einde van de behandeling. In overleg komt de partner of een ander betrokken familielid mee naar een gesprek om zijn of haar visie te delen en geïnformeerd te worden.  

13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt binnen de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Aan het begin worden twee ROM vragenlijsten afgenomen. Elke sessie wordt de voortgang besproken aan de hand van het geven van een cijfer hoe het gaat. Ook wordt bij de 2e, 5e, 8e en 12e  sessie met een vier-item checklist (Outcome rating scale) de voortgang besproken. Na 8, 12 en/of einde van de behandeling keer worden twee Routine Outcome Monitoring (ROM) vragenlijsten afgenomen. De behandeldoelen worden regelmatig mondeling geëvalueerd.

13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor: na 2, 5, 8 en 12 gesprekken.

13f. De tevredenheid van cliënten wordt binnen Psy-Image op de volgende manier gemeten: Met een tevredenheids-enquête aan het eind van de therapie.

14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen: ja

14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt: ja

14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en begeleiding en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt: ja

III. Omgang met cliëntgegevens
15. Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals: ja 

15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle): ja

15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa: ja

IV. Ondertekening
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.

Naam: Mw. dr. K.I. de Groot
Plaats: Nieuwegein
Datum: 14 oktober 2025